Máte otázky? Poradíme. (FAQ)
Zistiť správny rozmer pneumatík pre Vaše vozidlo nie je pre nás žiadny problém. Ako jediný Vám dávame možnosť vyhľadať si správne pneumatiky jednoduchým krokom, a to zadaním štátnej poznávacej značky Vášho vozidla (ŠPZ) pri vyhľadávaní pneumatík. Následne po zadaní ŠPZ sa Vám zobrazia všetky aktuálne rozmery pneumatík, ktoré je v zmysle technického preukazu (TP) Vášho vozidla možné a dovolené naň namontovať. Tieto údaje čerpáme z pravidelne aktualizovanej databázy technických preukazov vozidiel evidovaných na území Slovenskej republiky, ŠPZ zahraničných vozidiel v databáze nie sú (ak máte takéto vozidlo, použite vyhľadávanie podľa rozmeru a nie ŠPZ). Keďže vhodných rozmerov na Vaše vozidlo môže byť niekoľko, odporúčame skontrolovať si aktuálne namontovaný rozmer pneumatík na Vašom vozidle, prípadne ak máte dve sady diskov, skontrolovať druhú sadu diskov na ktorej plánujete vymeniť staré pneumatiky (ak vlastníte dve sady diskov je bežné mať zimné pneumatiky v inom rozmere ako tie letné). Správny rozmer svojich pneumatík môžete aj Vy sami zistiť z veľkého technického preukazu Vášho vozidla. V časti 41 TP nájdete štandardný resp. najbežnejší rozmer pneumatík Vášho vozidla udaný výrobcom vozidla. S tým však úzko súvisí časť 42, kde je uvedený tiež vhodný rozmer disku pre tento rozmer pneumatík. Nie je to však jediný správny rozmer v technickom preukaze. V časti alternatívne údaje totižto nájdete všetky ďalšie alternatívne rozmery, ktoré sú podľa výrobcu vozidla schválené na Vaše vozidlo.
Spolu s nimi tam nájdete aj údaje vhodných diskov k alternatívnym rozmerom pneumatík, ktoré odporúčame vždy dodržať. Mohlo by sa totiž stať, že Vaše nové pneumatiky nebudú dobre sedieť na disku (široký alebo úzky disk pre zvolený rozmer pneumatík), prípadne sa vôbec nebudú dať naň namontovať (disk s menším alebo väčším priemerom ako pneumatiky). Striktne sa teda pri výbere svojich nových pneumatík a diskov riaďte technickým preukazom Vášho vozidla.
Najideálnejším spôsobom je však vizuálne si prezrieť aktuálne namontovaný rozmer pneumatík na Vašom vozidle, skontrolovať ich správnosť s technickým preukazom, a následne si vybrať rovnaký rozmer Vašich nových pneumatík. V prípade ak vlastníte dve sady diskov s pneumatikami a plánujete výmenu tej sady, ktorú práve nepoužívate (máte ju uskladnenú doma alebo v pneuservise), bude potrebné skontrolovať rozmer na tejto sade. V drvivej väčšine sa totižto rozmer zimných pneumatík a diskov na tom istom vozidle odlišuje od tých letných.
Vodiči majú v dnešnej dobe tendenciu púšťať sa pri kúpe nových pneumatík svojho vozidla do ich rôznych kombinácií. Zákon v tom má však jasno. Na vozidle nemôžu byť súčasne použité pneumatiky rôznych rozmerov a konštrukcií (radiálne, diagonálne, semiradiálne), ak pri schválení nie je určené inak. Z uvedeného vyplýva že na ojedinelé výnimky (ak pri schválení nie je určené inak) je vždy potrebné mať na vozidle všetky štyri pneumatiky rovnakého rozmeru a konštrukcie. Druhá časť vety stanovuje výnimky, ktoré sa týkajú vozidiel, kde sa súčasne používa na prednej náprave iný rozmer ako na tej zadnej, no len na základe schválenia a zapísania tejto kombinácie výrobcom vozidla do technického preukazu (obvykle u výrobcu vozidiel značky BMW, prípadne MERCEDES).
Zákon následne špecifikuje obutie vozidla v tom zmysle, že na jednej náprave musia byť použité len zhodné pneumatiky, pod ktorými sa rozumejú pneumatiky s rovnakým rozmerom, konštrukciou, typom resp. kategóriou použitia (letné, zimné, celoročné), názvom výrobcu, obchodnou značkou, indexom nosnosti, kategóriou rýchlosti a prierezom. Pokiaľ teda máte vpredu na ľavej strane namontovanú napríklad pneumatiku Matador 185/65 R15 88T MP47 Hectorra 3, rovnakú pneumatiku musíte mať namontovanú tiež vpredu na pravej strane vozidla.
Z uvedených informácií vyplýva, že zákon teda pripúšťa kombináciu rôznych typov pneumatík (zimné, letné a celoročné) medzi dvoma nápravami (napr. na prednej náprave zimné pneumatiky, na zadnej letné). Dôrazne to však neodporúčame, pretože každý typ pneumatík má svoje špecifické jazdné vlastnosti a je výrobou a konštrukciou prispôsobený do konkrétnych podmienok počasia. Ich kombináciou znižujete celkový výkon vozidla, komfort jazdy a navyše zvyšujete riziko šmyku vozidla vpredu alebo vzadu v závislosti od povrchu, na ktorom jazdíte. Kombinácia výrobcov pneumatík medzi nápravami je tiež prípustná (napr. na prednej náprave značka Matador, na zadnej náprave Barum), no odporúčame zvoliť pri tejto variante čo najpodobnejší vzor pneumatiky (nekombinovať asymetrické, smerové a symetrické dezény navzájom medzi sebou). Ich kombinácia by mohla tiež spôsobiť nepredvídateľné správanie Vášho vozidla na cestách.
Najideálnejším riešením je teda vždy mať všetky štyri pneumatiky na svojom vozidle identické (značka, model, dezén, typ, rozmer, indexy). V prípade, že však zvolíte menej vhodnú variantu výmeny len dvoch opotrebovaných pneumatík (prevažne tie viac opotrebované z hnacej nápravy Vášho vozidla), snažte sa dosiahnuť aby všetky štyri pneumatiky boli aj po ich výmene identické. Je to ideálny stav z hľadiska výkonnosti Vášho vozidla, ale hlavne bezpečnosti Vašej jazdy. Dôležitou informáciou je tiež to, že nové dve pneumatiky vždy montujeme na zadnú nápravu, čím sa znižuje riziko nekontrolovateľného šmyku na mokrej či snehom pokrytej vozovke.
Aby ste si mohli správne vybrať triedu svojich nových pneumatík, je ideálne vedieť čo od svojich pneumatík očakávate a koľko chcete do ich kúpy investovať. Pneumatiky sú vo všeobecnosti rozdelené do troch kvalitatívnych tried resp. segmentov, a to triedy ekonomickej (v angličtine budget), strednej (v angličtine quality) a najvyššej, prémiovej (v angličtine premium). Tu je dôležité zohľadňovať pomer ceny a kvality vybraných pneumatík.
Ekonomická trieda pneumatík je z kvalitatívneho hľadiska najnižšou triedou, no neznamená to automaticky, že si vyberáte nekvalitné pneumatiky. V dnešnej dobe sú už aj pneumatiky tejto triedy z hľadiska kvality na dobrej úrovni, a navyše ich kúpou nezaťažíte svoju peňaženku. Je potrebné zdôrazniť, že niektoré “budgetové” značky pneumatík sú vyrábané veľkými známymi koncernami. Tie totiž majú vo svojom portfóliu väčšinou zastúpenie v každej z troch tried pneumatík, pričom v tejto triede sú koncernami vo výrobných procesoch implementované technológie a postupy, ktoré boli pred pár rokmi používané v strednej či dokonca prémiovej triede pneumatík. V tejto triede tak dostanete pneumatiku, ktorá síce nebude mať najinovatívnejšie technológie a zmesi, no na druhej strane to budú rokmi zaužívané a osvedčené technológie, zmesi či dezény. Pokiaľ teda nevyžadujete od svojich pneumatík nadštandardný výkon a preferujete pokojnú jazdu s primeraným kilometrovým nájazdom, a je na prvom mieste u Vás cena, sú pneumatiky tejto triedy pre Vás správnou voľbou. V dnešnej dobe sú často rozoberané kvality a výkony pneumatík čínskych výrobcov. Ľudia sa mylne domnievajú, že čínske pneumatiky sú z kvalitatívneho hľadiska ďaleko pozadu oproti známejším ekonomickým triedam veľkých koncernov. Práve naopak, čínske pneumatiky sú svojou kvalitou na rovnakej ak nie aj na vyššej úrovni. Jedným z dôvodov je, že výrobné fabriky a technológie sú mnoho krát modernejšie a inovatívnejšie ako u európskych výrobcov. V niektorých prípadoch sa dokonca jedná aj o privátne značky veľkých európskych koncernov. Čínske pneumatiky Vašu peňaženku zaťažia ešte o niečo menej. Sú teda lacnejším variantom „budgetových“ značiek koncernových výrobcov. Predstaviteľmi ekonomickej triedy pneumatík sú napríklad značky Matador, Barum (koncern Continental), Kormoran, Orium, Ricken, Taurus (koncern Michelin), Debica a Sava (koncern Goodyear), a z čínskych výrobcov Austone, Atlas, Fortune, Fortuna, Leao, Powertrac, Sailun, Superia, Tracmax, Wanli, Windforce.
Stredná trieda pneumatík je najlepším kompromisom z hľadiska pomeru ceny a kvality. Ideálne sú pre náročnejších vodičov, ktorí od svojich pneumatík očakávajú lepší výkon a zároveň nie je u nich na prvom mieste cena pneumatík. Kúpou pneumatík tejto triedy teda dostanete nadpriemerné jazdné vlastnosti, slušný komfort a výkon, vyšší kilometrový nájazd, a to všetko za atraktívnu cenu. Najtypickejšími predstaviteľmi tejto triedy pneumatík sú kórejskí výrobcovia pneumatík Hankook a Nexen. Z ostatných značiek pneumatík sem patria napríklad značky Semperit a Uniroyal (koncern Continental), Kleber a BF Goodrich (koncern Michelin), Fulda (koncern Goodyear), Firestone (koncern Bridgestone), ďalej značky Cooper, Vredestein, Toyo, Yokohama či Kumho. Pokiaľ by sme zamierili viac na sever od nás, museli by sme spomenúť tiež výrobcu Nokian, ktorý je obľúbený hlavne pri zimných pneumatikách, no jeho zaradenie nie je úplne jednoznačné. Pokiaľ by sme ho však zaradili do strednej triedy, bude to jej úplný vrchol, pretože kvalitou sa približuje prémiovej triede.
Prémiová trieda ako to vyplýva už z jej označenia, je to najlepšie, čo Vám výrobcovia pneumatík dokážu na trhu ponúknuť. Pneumatiky prémiových značiek sú totižto ich vizitkou a sú vyvinuté tak, aby aj ten najnáročnejší vodič bol s nimi nad mieru spokojný. Zvládnete s nimi aj tie najnáročnejšie podmienky, pretože do ich vývoja výrobcovia investujú nemalé finančné prostriedky. Technologicky a výkonnostne dostanete tie najkvalitnejšie pneumatiky na trhu, ktoré majú tie najnovšie technológie, zmesi a najpokrokovejšie dezény. Každá minca má však dve strany, a to druhou je cena pneumatík tejto triedy. Pre vodičov, ktorí sa rozhodnú pre túto triedu, je však na prvom mieste kvalita, pričom na cenu až tak nepozerajú. Sú jednoducho stotožnení s tým, že za to najlepšie na trhu je potrebné si priplatiť. Najtypickejšími predstaviteľmi tejto triedy sú výrobcovia zvučných mien ako Continental, Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Pirelli.
K správnemu výberu pneumatík je však ešte potrebné brať do úvahy jeden veľmi dôležitý aspekt, a to Váš preferovaný štýl jazdy. To úzko súvisí s delením pneumatík podľa ich zamerania, a to na úsporné, štandardné a športové. V prémiovej triede pneumatík sa totižto často krát stretnete pri výbere svojich pneumatík v tom istom rozmere s viacerými modelmi v rámci jednej značky. Úsporné pneumatiky sú dezénom, zmesou a technológiami vyvinuté tak, aby zabezpečovali vyšší kilometrový nájazd s dôrazom na vyššiu úsporu paliva. Preto sú tiež nazývané aj ako ekologické a ich cieľovou skupinou sú vodiči, ktorí jazdia dlhšie trasy a najazdia počas roka väčší počet kilometrov. Typickými modelmi ekologických pneumatík sú Continental EcoContact, Michelin EnergySaver+, Goodyear EfficientGrip a EfficientGrip Performance , Bridgestone Ecopia prípadne Pirelli Cinturato P1Verde a Cinturato P7Blue.
Štandardné pneumatiky sú najobľúbenejšou voľbou vodičov, pretože tieto pneumatiky majú vyvážený pomer kľúčových jazdných vlastností. Pri výbere tejto pneumatiky dostanete zvýšený komfort na cestách za mokra aj za sucha. Kilometrový nájazd, úspora paliva, výkon a priľnavosť je niekde medzi ekologickými a športovými pneumatikami. Tieto pneumatiky sú zlatým stredom a majú to najlepšie z ekologických aj športových pneumatík. Typickými modelmi štandardných pneumatík sú Continental PremiumContact, Michelin Primacy, Goodyear Excellence, Bridgestone Turanza, prípadne Pirelli Cinturato P7.
Športové pneumatiky sú voľbou vodičov, ktorí preferujú agresívnejší štýl jazdy, rýchlejšie prejazdy zákrutami prípadne vlastnia vysokovýkonný športový automobil, či SUV. Tieto pneumatiky totižto garantujú výbornú priľnavosť pri rýchlych prejazdoch zákrutami, prudkej akcelerácii či brzdení. Sú vyvinuté tak, aby vodičom zabezpečili perfektnú stabilitu vozidla na vozovke pri vysokých rýchlostiach a agresívnejšej jazde za sucha aj za mokra. To súvisí s mäkšou zmesou týchto pneumatík, čo znamená podstatne nižší kilometrový nájazd. Práve to je najväčším mínusom športových pneumatík, kde v porovnaní napr. so štandardnými pneumatikami to môže byť až o 50% menej. Kilometrový nájazd primárne závisí od spôsobu a štýlu jazdy vodiča. Typickými modelmi športových pneumatík sú Continental SportContact a 4x4 SportContact, Michelin Pilot Sport, Goodyear Eagle F1 Asymmetric a Eagle F1 Supersport, Bridgestone Potenza prípadne Pirelli P Zero, P Zero Rosso a P Zero Nero GT.
Všetky čísla a kódy na pneumatike majú svoj dôležitý význam, pretože slúžia ako jej identifikačné údaje. Možno ich tiež označiť ako základné parametre pneumatiky a vždy sa nachádzajú na jej bočnici, prípadne na LABELINGOVOM ŠTÍTKU. Tieto parametre sú teda vždy viditeľne prístupné pre každého z nás. Určujú, na ktoré auto môže byť daná konkrétna pneumatika namontovaná, a to za dodržania bezpečnostných, výkonnostných ale hlavne aj zákonom či výrobcom automobilov predpísaných požiadaviek.
1. 225 - Údaj vyjadrujúci šírku pneumatiky v milimetroch, t.j. 225 milimetrov.
2. 45 - Údaj vyjadrujúci výšku pneumatiky resp. jej profilové číslo. Tento údaj však nie je vyjadrený v milimetroch ako je to v prípade šírky pneumatiky. Číslo 45 je vyjadrenie percentuálneho pomeru výšky pneumatiky k šírke pneumatiky. V uvedenom prípade je to teda 45% zo šírky 225 milimetrov, čo teda predstavuje 101,25 milimetrov.
3. R17 - Údaj skladajúci sa z písmena R a čísla 17, pričom písmeno R znamená označenie pre radiálne pneumatiky a číslo 17 vyjadruje vnútorný priemer pneumatiky v palcoch. Jeden palec = 2,54 cm. Pri výbere pneumatík je zásadné, aby priemer pneumatiky bol zhodný s priemerom disku, na ktorý má byť pneumatika namontovaná. Rozmery diskov sú uvádzané výlučne v palcoch. Preto odporúčame pred zakúpením novej sady pneumatík skontrolovať priemer Vašich diskov či sa zhodujú.
4. 94 - Údaj vyjadrujúci maximálne hmotnostné zaťaženie pneumatiky v kilogramoch (index nosnosti, v angličtine Load Index alebo skrátene LI). V tomto prípade ide o pneumatiku s maximálnou nosnosťou 670 kg, čo teda znamená maximálne zaťaženie všetkých štyroch pneumatík o hmotnosti 2680 kg. Pri výbere pneumatík je nevyhnutné brať do úvahy údaje uvedené vo Vašom technickom preukaze. Na svojom automobile môžete používať iba pneumatiky so záťažovým indexom rovnakým alebo vyšším, ako máte uvedené v technickom preukaze. Všetky indexy nosnosti sú uvedené v znázornenej tabuľke.
5. V - Údaj vyjadrujúci maximálnu rýchlosť, na ktorú je vyrobená pneumatika konštrukčne prispôsobená (index rýchlosti, v angličtine Speed Index alebo skrátene SI). V tomto prípade ide o pneumatiku konštrukčne prispôsobenú na maximálnu rýchlosť jazdy 240 km/h. Tak isto ako pri indexe nosnosti, je aj v prípade rýchlostného indexu potrebné pri výbere pneumatík brať do úvahy údaje uvedené vo Vašom technickom preukaze.
Tiež platí, že pre svoj automobil musíte zvoliť iba pneumatiky s rýchlostným indexom rovnakým alebo vyšším, ako máte uvedené v technickom preukaze. Výnimka z tejto povinnosti sa týka zimných pneumatík, v prípade ktorých môžete dať namontovať na Vaše vozidlo aj pneumatiky s nižším indexom rýchlosti, avšak maximálne len o 1 úroveň. Odporúčame si tak prezrieť tabuľku so všetkými rýchlostnými indexmi.
6. XL - Údaj označujúci zosilnenú pneumatiku (v angličtine EXTRA LOAD skrátene XL) vo vzťahu k jej základnému konštrukčnému prvku, ktorou je bočnica pneumatiky. U niektorých výrobcov sa môžete stretnúť tiež s málo používaným označením RF, RFD (reinforced - zosilnené) alebo EL (Extra Load - vystuženie navyše). Pri pneumatikách s označením XL sa predpokladá vyššia kapacita zaťaženia pneumatiky, ako je to napr. pri combi variantoch vozidiel, off-roadových alebo SUV vozidlách, pick upoch. Zosilnená bočnica pneumatiky tiež zabezpečuje zvýšenú ochranu voči mechanickému poškodeniu pneumatiky pri používaní v miernom teréne, prejazdoch cez obrubníky, jamy a nerovnosti na vozovke.
1. DOT 3520 - Ako každý výrobok, aj pneumatika má svoj dátum výroby, ktorý sa označuje skratkou DOT. Tento údaj sa skladá zo štyroch číslic 3520, z ktorých prvé dve číslice t.j. 35 uvádzajú týždeň a posledné dve číslice, t.j. 20 rok, kedy bola Vaša pneumatika vyrobená. V uvedenom prípade bola teda pneumatika vyrobená v 35. týždni roku 2020. Viac o problematike dátumu výroby a starnutia pneumatík sa dočítate v našom článku DOT-ROK VÝROBY A STARNUTIE PNEUMATÍK.
2. Označenia M+S (mud and snow - v preklade blato a sneh) a označenie 3PMSF (v angličtine Three Peak Mountain Snowflake - v preklade snehová vločka v trojcípej hore) známe tiež aj ako označenie alpský symbol alebo symbol snehovej vločky, sú často vo verejnosti nesprávne zamieňané. Označenie M+S je používané na pneumatikách, ktorých dezén, zmes a konštrukcia boli vyvinuté tak, aby zabezpečili lepší výkon pneumatiky v podmienkach na blate či mierne zasneženej vozovke ako je to pri bežných pneumatikách. Toto označenie tak možno nájsť na niektorých letných pneumatikách, zimných pneumatikách, celoročných pneumatikách, či pneumatikách pre SUV/4x4 vozidlá, pretože zabezpečujú lepšie jazdné vlastnosti Vášho vozidla v uvedených podmienkach. Označenie 3PMSF nájdeme na pneumatikách, ktoré na základe objektívnych oficiálnych testov zaručujú veľmi dobrý výkon a kontrolu vozidla aj na hrubo zasnežených a zľadovatených vozovkách s dôrazom na Vašu bezpečnosť. Je to teda označenie zimných pneumatík v tom pravom zmysle slova garantujúce vlastnosti zimných pneumatík aj v horších zimných podmienkach. Súčasne však týmto označením môžu disponovať aj niektoré celoročné pneumatiky vyvinuté tak, aby spĺňali požadované vlastnosti zimných pneumatík, no je potrebné zdôrazniť, že ich výkonnosť v zimných podmienkach sa nevyrovná výkonnosti zimných pneumatík.
3. Označenie RADIAL na pneumatike špecifikuje pneumatiku z hľadiska spôsobu jej výroby. Pneumatiky podľa ich konštrukcie delíme totižto na radiálne pneumatiky (R), diagonálne pneumatiky (-) a semiradiálne pneumatiky (B). Rozdiel medzi nimi spočíva v spôsobe usporiadania textilných a oceľových kordov na stred pneumatiky. Pri radiálnych pneumatikách je to radiálne (pod pravým uhlom) na stredovú os pneumatiky a pri diagonálnych šikmo na stredovú os pneumatiky pod uhlom 30-65 stupňov. Najpredávanejším typom pneumatík na osobné vozidlá sú dnes radiálne pneumatiky. Tie vďaka typu konštrukcie zabezpečujú lepší kontakt a záber pneumatiky na vozovke, nižšiu spotrebu paliva, vyššiu odolnosť proti šmyku či kratšiu brzdnú dráhu. Pri diagonálnych pneumatikách možno hovoriť len o jedinej výhode, a tou je zvýšená odolnosť bočnice pneumatiky voči mechanickému poškodeniu. Tento typ konštrukcie je v prevažnej miere využívaný pri poľnohospodárskych či priemyselných pneumatikách.
4. Ďalším dôležitým označením pneumatiky je označenie TUBELESS. Ide o údaj označujúci pneumatiky, ktoré sú použiteľné aj bez duší v ich vnútri, tzv. bezdušové pneumatiky (skrátene TL). Označením TUBE TYPE (skrátene TT) sa označujú pneumatiky, pre používanie ktorých sa vyžaduje súčasne aj použitie duší vo vnútri pneumatík. Ojedinele sa vyskytujú aj pneumatiky s označením TL/TT, pri ktorých sa duša vo vnútri pneumatiky môže použiť, no nie je to nevyhnutné k 100% funkčnosti pneumatiky.
Nemenej dôležitými sú tiež označenia homologácií pneumatík. Pod homologovanými pneumatikami rozumieme pneumatiky, ktoré sú konkrétnym výrobcom automobilov schválené alebo doporučené ako štandardná výbava Vášho vozidla. Tiež sa označujú skratkou OE (Original Equipment - v preklade pôvodné vybavenie alebo prvo-vybavenie), kde výrobcovia pneumatík s takto označovanými pneumatiky dávajú najavo, že táto pneumatika je „šitá“ na mieru jednému producentovi áut. Je bežné, že ten istý model pneumatiky je vyrábaný pre viacerých výrobcov automobilov.
Dezén pneumatiky je súčasťou behúňa pneumatiky, presnejšie jeho vrchná časť. Behúň pneumatiky je gumová časť pneumatiky tvorená kaučukovou zmesou (prírodný a syntetický kaučuk), ktorá chráni jej kostru a do ktorej je vlisovaný práve dezén, alebo inak povedané vzorka pneumatiky. Vzorka pneumatiky je tvorená sústavou blokov, stredových a priečnych drážok, rebier, dierok a lamiel, ktoré všetky spolu zabezpečujú čo najlepšiu priľnavosť k vozovke, nízky valivý odpor či udržiavanie nízkej hladiny hluku pri jazde autom. V prípade behúňa resp. jeho vrchnej časti ide o jedinú časť pneumatiky, ktorá je v priamom kontakte s vozovkou. Preto je potrebné pri voľbe Vašich nových pneumatík dbať v prvom rade na správny výber dezénu pneumatiky plne zodpovedajúcemu Vašim potrebám a typu vozovky, po ktorej prevažne jazdíte.
Dezény pneumatík možno na základe ich vzoru deliť na symetrické, asymetrické a smerové. Každý z uvedených typov dezénov má svoje špecifické vlastnosti ovplyvňujúce jazdné vlastnosti pneumatiky, jej valivý odpor, vhodné určenie do letných či zimných podmienok a v neposlednom rade aj spôsob montáže pneumatiky na Vaše vozidlo.
Symetrický typ dezénu je tým najbežnejším resp. štandardným typom dezénu pneumatiky. Má rovnomerne usporiadaný vzor dezénu podľa stredovej osi pneumatiky, a to ako na ľavej tak aj na pravej strane pneumatiky. Vzhľadom k nižším výrobným nákladom sa s týmto typom dezénu najčastejšie stretnete pri pneumatikách ekonomickej či strednej triedy, a obvykle pri pneumatikách s priemerom do 18 palcov (R18). Výhodou tohto typu dezénu sú skvelé jazdné vlastnosti na suchej vozovke, no nevýhodou slabšie jazdné vlastnosti na mokrej a zasneženej vozovke, či menšia stabilita v zákrutách. Čo sa týka montáže pneumatiky na disk, jedine pri tomto type dezénu nie je potrebné dodržiavať žiadne usmernenia. Tieto pneumatiky možno pri ich montáži umiestniť na ktorúkoľvek nápravu či stranu vozidla, nakoľko majú rovnaké jazdné vlastnosti po oboch stranách, a teda aj v oboch smeroch ich otáčania.
Asymetrický typ dezénu je svojim vzorom úplným opakom symetrického, nakoľko je jeho vzor na oboch stranách pneumatiky úplne odlišný. Tieto strany alebo zóny však označujeme ako vonkajšia a vnútorná (prípadne stredná), a nie ľavá a pravá. Pri montáži asymetrických pneumatík je totižto nevyhnutné dodržať označenie na bočnici pneumatiky OUTSIDE (pre vonkajšiu stranu smerom von od vozidla) a INSIDE (pre vnútornú stranu smerom do vnútra vozidla ktorú po namontovaní pneumatiky na vozidlo nevidíte). Následne po správnom namontovaní na disk je možné použiť koleso na ktorúkoľvek stranu a pozíciu na vozidle. To však neplatí pre asymetrické pneumatiky určené pre vysokovýkonné automobily, ktoré majú okrem označenia OUTSIDE a INSIDE aj označenie smeru ich otáčania. Najväčšími výhodami asymetrického dezénu sú dlhšia životnosť pneumatiky, nižšia úroveň hluku pri jazde, kratšia brzdná dráha či lepšie jazdné vlastnosti v zákrutách. Uvedené množstvo výhod je zabezpečené práve vďaka asymetrickému typu dezénu, pretože každá jeho zóna je odlišná a plní iný účel. Nevýhodou tohto typu dezénu sú slabšie jazdné vlastnosti na snehu či vyššia obstarávacia cena pneumatík, nakoľko ide o technologicky najpokrokovejšie pneumatiky. Obvykle sa tak možno s nimi stretnúť spravidla od priemeru R16 a vyššie, od R18 sú na ojedinelé výnimky už samozrejmosťou. Asymetrické pneumatiky sú výrobcami navrhnuté tak, aby sa kvalita ich jazdných vlastností zlepšovala pri dosahovaní vyšších rýchlostí na cestách.
Smerový typ dezénu je osobitým typom symetrického dezénu, keďže jeho priečne drážky zo stredu pneumatiky smerujúce k vonkajšej časti behúňa sú navzájom symetricky usporiadané. Usporiadané sú však pod takým uhlom, v ktorom potom celkový tvar dezénu pripomína písmeno „V“ či rybiu kosť alebo šíp (niekedy označovaný aj ako šípový dezén). Najväčšou výhodou smerového dezénu je vynikajúca schopnosť odvádzania vody a snehu z povrchu dezénu, čím teda zabezpečuje lepšiu priľnavosť pneumatiky za mokra a na zasnežených vozovkách. Medzi výhody tiež môžeme zaradiť skvelú trakciu na mäkkom povrchu a dobré smerové vedenie či ovládateľnosť riadiacej nápravy v horších podmienkach ako je dážď, blato alebo sneh. Tento typ dezénu sa tak používa hlavne pri zimných pneumatikách, ale taktiež aj u väčšiny celoročných pneumatík. Tiež sú vhodné aj na používanie na SUV vozidlách, ktoré častejšie prídu do styku so zablatenými či zasneženými vozovkami. Nevýhodami tohto typu dezénu sú vyššia hlučnosť pri väčšom opotrebení pneumatiky, nižší kilometrový nájazd či horšia trakcia a stabilita na suchej vozovke. Pri montáži pneumatík so smerovým typom dezénu je nevyhnutné dodržať smer otáčania pneumatiky, ktorý je označený na bočnici pneumatiky šípkou so smerom otáčania vpred a s označením ROTATION alebo DIRECTION. Jedná sa o jediný typ dezénu, kde po montáži pneumatiky na disk nie je možné ľubovoľne voliť strany auta, na ktorú bude koleso namontované. V opačnom prípade by sa pneumatika točila nesprávnym smerom, dozadu, čím by všetky jej popredné vlastnosti boli nevyužité.
Konštrukčnými prvkami pneumatiky sú:
1. Kostra - základná nosná časť pneumatiky, tvorená textilnými alebo oceľovými kordovými vložkami.
2. Bočnica - bočná časť pneumatiky, chrániaca kostru pneumatiky pred jej mechanickým poškodením, ktorá musí byť odolná voči prerazeniu či vonkajším vplyvom počasia. Bočnica má však aj informatívny význam, nakoľko sú na nej vždy uvedené základné parametre pneumatiky ako značka, rozmer, rok výroby, špecifikácie atď.
3. Pätka - jediná časť pneumatiky, ktorá sa bezprostredne dotýka disku. Zaručuje teda pevné a vzduchotesné usadenie pneumatiky na disku. Jej hlavnou časťou je oceľové pätkové lano, okolo ktorého sú prehnuté textilné alebo oceľové kordové vložky tvoriace kostru pneumatiky. Pätkové lano umožňuje montáž a demontáž pneumatiky na disk.
4. Nárazník – nachádza sa medzi behúňom a kostrou pneumatiky, pričom môže byť oceľový, textilný prípadne kombinácia oboch materiálov. Zabezpečuje obvodovú odolnosť pneumatiky ako celku a odolnosť voči prierazom.
5. Vnútorná guma - je špeciálna fólia vo vnútri pneumatiky tvorená plynotesnou kaučukovou zmesou (halobutyl), ktorá zabraňuje úniku vzduchu z pneumatiky a teda plní úlohu duše. Pneumatiky bez vnútornej gumy je možné používať len za súčasného použitia duše, keďže v rámci jej konštrukcie nie je žiadny prvok, ktorý by zabezpečoval vzduchotesnosť pneumatiky. Podľa toho potom delíme pneumatiky na bezdušové a dušové.
6. Behúň pneumatiky - Behúň pneumatiky je gumová časť pneumatiky tvorená kaučukovou zmesou (prírodný a syntetický kaučuk), ktorá chráni jej kostru a do ktorej je vlisovaný práve dezén, alebo inak povedané vzorka pneumatiky.
RUN-FLAT pneumatiky sú pneumatiky s technológiou (skrátene RFT) fungujúcou na princípe špeciálne vystuženej samonosnej bočnice, ktorá zabraňuje pri defekte či strate tlaku v pneumatike jej úplnému zmäknutiu. Ide teda o špeciálnu technológiu vyvinutú výrobcami pneumatík za účelom splnenia nadštandardných požiadaviek zákazníkov, ktoré by pri zakúpení bežných pneumatík neboli naplnené. Všetky pneumatiky ktoré používajú niektorú zo špeciálnych technológií, výrobcovia označujú jedinečným označením, ktoré nájdete na bočnici pneumatiky. Z hľadiska bezpečnosti táto technológia tiež zabraňuje rozdrveniu bočnice medzi diskom a vozovkou či skĺznutiu pneumatiky z disku, čo sa môže stať pri bežných pneumatikách. RFT pneumatika Vám aj po jej defekte ešte umožní dojazd do maximálnej vzdialenosti 80 kilometrov pri maximálnej rýchlosti 80 km/h. Vozidlo teda nie je potrebné odstaviť a čakať na pomoc, či vymieňať pneumatiku za rezervné koleso.
Používanie RFT pneumatík je však doporučené len na vozidlách vybavených doplnkovou výbavou, a to kontrolou tlaku v pneumatikách (TPMS). Obstarávacia cena pneumatík s touto technológiou je spravidla vyššia ako pri pneumatikách tých istých parametrov ale bez tejto technológie. Výrobcovia pneumatík nepoužívajú na bočniciach pneumatík jednotné označenie svojich RFT pneumatík, ale rôzne skratky ich vlastných názvov tejto technológie. Napríklad SSR (Continental), ZP (Michelin), RFT (Bridgestone) R-F (Pirelli), ROF (Goodyear, Dunlop), HRS (Hankook).
Okrem technológie RUN-FLAT sa pri pneumatikách môžete stretnúť aj s ďalšími špeciálnymi technológiami, ktoré výrobcovia vyvinuli za účelom zvýšenia komfortu pri Vašej jazde. Viac o špeciálnych technológiách sa dočítate v článku ŠPECIÁLNE TECHNOLÓGIE PNEUMATÍK.
Hlavným indikátorom toho, že je správny čas na výmenu Vašich pneumatík za nové, je hĺbka ich dezénu alebo inými slovami úroveň ich opotrebenia. Minimálna hĺbka dezénu je našimi platnými právnymi predpismi stanovená na úroveň 1,6 mm v prípade letných, a 3 mm v prípade zimných pneumatík (hĺbka dezénu novej pneumatiky sa pohybuje medzi 8-10 mm). V dnešnej dobe má už takmer každý model pneumatiky indikátor opotrebenia pneumatiky (skrátene TWI – tread wear indicator), pomocou ktorého ľahko a bez špeciálnych technológií zistíte, ako veľmi je Vaša pneumatika ojazdená, a či by bolo už na čase zvážiť jej výmenu. Indikátory opotrebenia sa nachádzajú v dezénových drážkach v behúni pneumatiky v podobe výstupkov (alebo vyrazených číslic znázorňujúcich hĺbku v mm, ktoré sa opotrebovaním postupne vytrácajú z dezénu), podľa ktorých ľahko pomocou ich nahmatania zistíte či už ste dosiahli maximálne prípustné opotrebenie pneumatiky. V prípade prednej nápravy je toto možné skontrolovať aj vizuálne pomocou úplného vytočenia kolies do jednej či druhej strany. Hĺbku dezénu najjednoduchšie a hlavne najpresnejšie zmeriate za pomoci hĺbkomeru, ktoré sa vykonáva v hlavných dezénových drážkach, teda v strednej časti pneumatiky. Bočné priečne drážky sa pre meranie nepoužívajú, pričom tieto sú obvykle opotrebované viac, no hlavný styk s vozovkou zabezpečuje stredná časť behúňa, presnejšie ¾ jeho šírky. V dnešnej dobe sú dostupné hĺbkomery manuálne vo forme príveskov na kľúč, alebo digitálne ktorých obstarávacia cena bude však podstatne vyššia. Odporúčame však vymeniť pneumatiky za nové ešte skôr, ako dosiahnete maximálne prípustné opotrebenie pneumatiky, ideálne už pri hĺbke dezénu tesne pod 2,5 mm v prípade letných, a 4 mm pri zimných pneumatikách. Podľa dostupných analýz a výskumov totiž pneumatika pri opotrebení, ktoré presiahne uvedené hodnoty, začne radikálne strácať hlavné jazdné vlastnosti ako priľnavosť, stabilita v zákrutách, odvod vody či snehu.
Právne predpisy upravujú tiež zákaz používania poškodených pneumatík. Na vonkajšom obvode pneumatiky, t.j. behúň, bočnica, pätka, je neprípustné mať trhliny či poškodenia, ktoré by obnažovali kordovú kostru alebo ju iným spôsobom narúšali. Používanie takýchto pneumatík je v cestnej premávke právnym predpisom zakázané a z hľadiska bezpečnosti absolútne neprípustné. Ak by ste teda na svojej pneumatike spozorovali akékoľvek trhliny, deformácie, praskliny či iné deformácie, okamžite sa obráťte na pneuservis za účelom vykonania dôkladnej kontroly Vašich pneumatík. Taktiež je potrebné sledovať stav svojich pneumatík aj pocitovo počas jazdy, ako sú vibrácie, zvýšená hlučnosť či menšia stabilita vozidla na vozovke.
Ďalším indikátorom signalizujúcim správny čas výmeny pneumatík za nové je ich dátum výroby. Všeobecne totiž platí, že čím viac je používaná pneumatika staršia, tým viac dochádza k zmene jej jazdných vlastností v dôsledku používania či vplyvu vonkajších faktorov. V zmysle odporúčaní popredných výrobcov pneumatík je potrebné vymeniť používanú pneumatiku staršiu ako 10 rokov od dátumu jej výroby, a to bez ohľadu na úroveň opotrebenia jej dezénu či jej iných poškodení. Viac o problematike dátumu výroby a starnutia pneumatík sa dočítate v našom článku DOT-ROK VÝROBY A STARNUTIE PNEUMATÍK.
Správny tlak v pneumatikách je veľmi významných faktorom, ktorý vplýva na opotrebenie pneumatík, a to ako z pohľadu úrovne opotrebenia tak aj z hľadiska spôsobu opotrebenia. Dezén pneumatiky by sa totižto mal opotrebovávať rovnomerne, čo však v dôsledku nesprávneho nahustenia Vašich pneumatík nemusí byť pravda. Ideálne je stále mať správny tlak v pneumatikách podľa údajov výrobcu Vášho vozidla.
Tie sa musia nachádzať priamo na Vašom vozidle, a to buď na veku palivovej nádrže, v používateľskej príručke alebo najčastejšie na zadnej strane dverí vodiča či v spodnej časti stredového stĺpika pri vodičovi. Správny tlak v pneumatikách Vám samozrejme v pneuservise pri prezúvaní pneumatík nahustia odborníci, no ideálne je zmenu tlaku po určitom čase skontrolovať aj z Vašej strany (najlepšie raz za 1-2 mesiace). Najideálnejšie je to hneď ráno keď ešte pneumatiky nie sú zahriate, a teda po prejdení nízkej vzdialenosti rovno na čerpacie stanice, ktoré sú vybavené tlakomermi. Kontrolu tlaku väčšina vodičov zanedbáva, no správny tlak v pneumatikách je zárukou bezpečnosti (správny tlak zabezpečuje stabilitu, primeranú dĺžku brzdnej dráhy a ideálne jazdné vlastnosti pneumatiky) a tiež šetrnosti Vašej jazdy (podhustenie znamená vyššiu spotrebu paliva a rýchlejšie nerovnomerné opotrebenie pneumatiky). Činnosť kontroly tlaku v pneumatikách sa netýka majiteľov vozidiel, ktoré sú vybavené systémom monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS). Geometria a jej nastavenie je tiež faktorom ovplyvňujúcim nerovnomerné opotrebenie pneumatík. Ak sa Vaša pneumatika alebo obidve pneumatiky opotrebovávajú podstatne viac len na jej jednej strane behúňa, je potrebné navštíviť servis či pneuservis za účelom správneho nastavenia geometrie Vášho vozidla.
1. Nízky tlak v pneumatikách = nadmerné opotrebenie po oboch stranách pneumatiky, vyššia spotreba paliva, nižšia stabilita na vozovke, zvýšene riziko nehody. Potreba dohustiť pneumatiky na správny tlak alebo oprava defektu pneumatiky a jej následné nahustenie na správne hodnoty.
2. Správny tlak v pneumatikách = ideálne jazdné vlastnosti pneumatiky, správne opotrebenie, bezpečnosť na cestách.
3. Vysoký tlak v pneumatikách = nadmerné opotrebenie v strednej časti pneumatiky, zvýšené riziko mechanických poškodení pneumatiky, zvýšenie opotrebovania zavesení na vozidle, znížený komfort jazdy. Potreba vypustenia tlaku na správne hodnoty.
Na úvod je dôležité si uvedomiť, že sneh, ľad a námraza sú tým, čo Vás môže najviac nemilo prekvapiť na Vašich cestách. Odkladanie prezutia letných pneumatík za zimné teda neodporúčame. Dátumy prezúvania pneumatík nie sú nikde všeobecne zadefinované, jedinou zmienkou je zákon o cestnej premávke, v zmysle ktorého je každý vodič povinný vybaviť svoje auto zimnými pneumatikami v období od 15. novembra do 31. marca v prípade, že je vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu, ľadom alebo námrazou. Odporúčame však byť nachystaný na zimné podmienky oveľa skôr. Obvyklou dobou prezúvania vozidiel na zimné pneumatiky je mesiac október. Hlavným indikátorom pre vodičov je však počasie a poveternostné podmienky. Pomyselnou hranicou používania letných a zimných pneumatík je teplota +7 stupňov Celzia. Zimné a aj letné pneumatiky majú totižto svoje vlastné špecifické vlastnosti, sú vyrábané z rozličných zmesí, vzory ich dezénov (vrátane hĺbky dezénu) sa podstatne líšia, a teda sú výrobou prispôsobené na použitie v príslušnom období. Pod hranicou +7 stupňov Celzia fungujú správne iba zimné, prípadne celoročné pneumatiky. Letné pneumatiky pod touto teplotnou hranicou strácajú hlavné jazdné vlastnosti (garantujúce bezpečnosť jazdy), ako je priľnavosť, trakcia a brzdná dráha. Keď sú už teploty v oblasti v ktorej jazdíte autom, stabilne pod hranicou siedmych stupňov Celzia, je potrebné mať obuté zimné pneumatiky. Aj v prípade že často jazdíte v nočných hodinách (kedy sú teploty nižšie ako počas dňa) prípadne chodíte na služobné cesty alebo dovolenky do severných častí Slovenska (kde zimné poveternostné podmienky prichádzajú podstatne skôr ako v južných častiach), je potrebné byť na to pripravený a mať prezuté auto na zimné pneumatiky. Používanie letných pneumatík v zimnom období je zakázané a z hľadiska bezpečnosti neprípustné. Ohrozovali by ste bezpečnosť seba aj všetkých účastníkov cestnej premávky.
Obvyklou dobou prezúvania vozidiel na letné pneumatiky je prelom mesiacov marec a apríl. V prípade, že tak neurobíte, nehrozí Vám pokuta a ani neporušujete žiadny zákon či predpis. Z hľadiska zákonov a predpisov teda môžete jazdiť na zimných pneumatikách v podstate po celý rok. No z hľadiska bezpečnosti a úspornosti jazdy to dôrazne neodporúčame. Keď sú už teploty stabilne nad hranicou siedmych stupňov Celzia, odporúčame Vaše auto prezuť na letné pneumatiky. Všeobecne sa neodporúča používanie zimných pneumatík v letnom období. Hlavnými nevýhodami používania zimných pneumatík v lete sú vyšší valivý odpor, výrazne predĺženie brzdnej dráhy, nižšia stabilita vozidla v zákrutách a podstatne rýchlejšie opotrebenie pneumatík. Najlepším riešením je Vaše auto prezúvať dvakrát ročne.
V zmysle aktuálne platného a účinného zákona o cestnej premávke na Slovensku, je každý vodič povinný vybaviť svoje auto zimnými pneumatikami v období od 15. novembra do 31. marca v prípade, že je vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu, ľadom alebo námrazou. V uvedenom období a podmienkach je teda používanie letných pneumatík prakticky zakázané, ale hlavne veľmi nebezpečné či už pre Vás, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Navyše v prípade, že by ste absolvovali policajnú kontrolu na cestách, pokuta Vás určite neminie a hrozí Vám zákaz pokračovania vo svojej jazde, a teda aj úhrada nemalých nákladov na odtiahnutie vozidla. Navyše ak by ste spôsobili dopravnú nehodu, Vaša poisťovňa (v ktorej máte uzatvorené povinné zmluvné alebo havarijné poistenie) by poistné plnenie značne krátila prípadne by ho neposkytla vôbec. Je to vo svojej podstate úplne jednoduché, zimné pneumatiky sú nazvané zimnými preto, aby sa používali v zime, a letné pneumatiky preto aby boli používané v lete. Používanie letných pneumatík je v zimnom období neprípustné.
Veľké množstvo vodičov má však tendenciu používať zimné pneumatiky v lete, nakoľko zákonom či vyhláškou nie je používanie konkrétneho typu pneumatík v letnom období nijako upravené. Z hľadiska zákona teda môžete v lete používať zimné pneumatiky, no z hľadiska bezpečnosti to už neodporúčame. V letnom období, konkrétne v rozmedzí mesiacov apríl až september sa odporúča používanie letných pneumatík. Výhody, ktoré tým vodič pri jazde autom získa, sú kratšia brzdná dráha, lepšia spotreba paliva, lepšia priľnavosť v zákrutách, vyšší jazdný komfort či zníženie pravdepodobnosti aquaplaningu (nekontrolovateľný šmyk na mokrej vozovke). Pri teplotách nad 7 stupňov Celzia však tieto výhody využijete len pri používaní letných pneumatík. Zimné a aj letné pneumatiky majú totižto svoje vlastné špecifické vlastnosti, sú vyrábané z rozličných zmesí, vzory ich dezénov (vrátane hĺbky dezénu) sa podstatne líšia, a teda sú výrobou prispôsobené na použitie v príslušnom období. Zimné pneumatiky sú vyrábané z mäkšej gumovej zmesi, ktorá obsahuje vyšší podiel prírodného kaučuku. Mäkšia zmes zabezpečuje výbornú priľnavosť a trakciu na vozovke práve pod hranicou 7 stupňov Celzia. Nad touto hranicou však zmes zimnej pneumatiky ešte viac zmäkne, čo spôsobuje vyšší valivý odpor pneumatiky a teda ja vyššiu spotrebu paliva. Výrazne sa predlžuje brzdná dráha Vášho motorového vozidla (cca o 7-10 metrov v závislosti od rýchlosti vozidla), znižuje sa stabilita vozidla v zákrutách, a teda sa rapídne znižuje celková bezpečnosť Vašej jazdy. A navyše sa zimné pneumatiky kvôli ich zmesi (prispôsobená do nízkych teplôt) vo vyšších teplotách podstatne rýchlejšie opotrebujú. Všeobecne sa teda neodporúča používanie zimných pneumatík v letnom období. Najlepším riešením je Vaše auto prezúvať dvakrát ročne, na jar zo zimných pneumatík na letné, a na jeseň z letných na zimné.
Už zo samotného pomenovania celoročných pneumatík vyplýva, že tieto pneumatiky sú vhodné na používanie počas celého kalendárneho roka, a teda v lete aj v zime. Celoročné pneumatiky sú akousi kombináciou zimných a letných pneumatík. Ich kúpou môžete dosiahnuť úsporu nákladov, pretože sa vyhnete prezúvaniu zimných a letných pneumatík v jednotlivých sezónach či poplatkom za ich uskladnenie. No je potrebné si uvedomiť, že celoročná pneumatika nikdy nebude mať tak kvalitné vlastnosti ako letná pneumatika v lete, a taktiež ani ako zimná pneumatika v zime. Navyše sú v porovnaní s letnými aj zimnými pneumatikami o niečo drahšie, a v dôsledku ich celoročného používania sa aj skôr opotrebujú, čiže je potrebné ich vymieňať častejšie. Do určitej miery môžu byť pre Vás celoročné pneumatiky alternatívou k sezónnym sadám pneumatík, no tu je potrebné zohľadniť to, v akých podmienkach počas roka jazdíte. Celoročné pneumatiky totižto nie sú vhodné do ťažších zimných podmienok (hrubšie zasnežená a zľadovatená vozovka) a ich výkonnosť oproti zimným pneumatikám je v týchto podmienkach na podstatne nižšej úrovni. To súvisí tiež s hĺbkou dezénu, ktorá nie je taká hlboká ako pri zimných pneumatikách, ale ani plytká ako pri letných pneumatikách. Oproti letným pneumatikám má celoročná pneumatika slabšiu priľnavosť a horšie riadenie na suchých rozpálených vozovkách. Celoročné pneumatiky Vám teda neponúkajú to najlepšie, čo v konkrétnych podmienkach zaručene dostanete od zimných či letných pneumatík. Celoročné pneumatiky a ich využitie je tak najvhodnejšie do oblastí, v ktorých nie sú extrémne rozdiely v počasí v rámci ročných období, prípadne pre vodičov, ktorí jazdia prevažne len v mestských oblastiach. Pre detailnejšie porovnanie uvedených druhov pneumatík Vám odporúčame prečítať si článok LETNÉ, ZIMNÉ A CELOROČNÉ PNEUMATIKY.
Väčšina popredných výrobcov pneumatík ako Continental, Michelin či Goodyear sa zhodujú v tom, že ak sú nepoužívané pneumatiky skladované správnym spôsobom, možno ich považovať za nové až do veku 5 rokov od dátumu ich výroby. Správne skladovanie pneumatík totižto môže výrazne predĺžiť aj ich životnosť. Vlastnosti správne skladovaných nepoužívaných pneumatík sa do ich veku 5 rokov od dátumu výroby nijak výrazne nezmenia, nakoľko sú do zmesi pri ich výrobe zakomponované látky chrániace pneumatiky pred ich starnutím a znehodnocovaním. Pod správnym skladovaním pneumatík rozumejú výrobcovia pneumatík ich skladovanie na suchom a chladnom mieste, bez priameho slnečného žiarenia či denného svetla a bez prístupu chemických látok či zdrojov ozónu. Vlhká studená pivnica a ani povala (kde sa v lete môžu teploty vyšplhať pomerne vysoko) tak nebude tým správnym miestom pre skladovanie Vašich pneumatík. Najideálnejšie je pneumatiky skladovať v tmavej, suchej, dobre odvetranej miestnosti pri teplote približne od 10 do 15 stupňov Celzia.
Pneumatiky je vždy potrebné pripraviť na ich sezónne uskladnenie, a to jednak odstránením hrubých nečistôt (kamienky, blato, chemikálie atď.), ale aj dôkladným očistením pomocou špongie, vlažnej vody prípadne aj vhodným čistiacim prostriedkom na pneumatiky. Pneumatiky po takomto ošetrení je potrebné potom dôkladne vysušiť. To isté platí aj o diskoch, ktoré je potrebné pred ich sezónnym uskladnením dôkladne očistiť od nečistôt za použitia špeciálnych prípravkov, ktoré zabezpečujú ochranu diskov pred koróziou či iným poškodením.
Po dôkladnej príprave Vašich pneumatík na sezónne uskladnenie ich môžete uskladniť, no je potrebné rozlišovať, či uskladňujete pneumatiky namontované na disky, alebo bez nich. Pneumatiky bez diskov ukladajte vedľa seba do vertikálnej polohy na stojato, pričom odporúčame čas od času ich pootočiť aby váha pneumatiky nebola celé obdobie uskladnenia prenášaná len na jednu časť pneumatiky. Pneumatiky namontované na disky je zase najvhodnejšie skladovať v horizontálnej polohe naukladané na seba do tzv. komínu, najlepšie po dve pneumatiky. Vo vertikálnej polohe sa skladovanie neodporúča, nakoľko váhou disku by mohlo dôjsť k deformáciám pneumatiky. Pneumatiky s diskami je možné skladovať aj ich zavesením. K skladovaniu je tiež vhodné použiť špeciálne vrecia na pneumatiky (dostupné vo väčšine pneuservisov), ktoré ochránia pneumatiky pred vonkajšími vplyvmi, ako je svetlo, prach a iné nečistoty. Aby Vaše pneumatiky boli naozaj bezpečne a profesionálne uskladnené po celú dobu, odporúčame túto činnosť ponechať na pneuservis. Sezónne uskladnenie pneumatík je dnes už bežnou doplnkovou službou poskytovanou prevažnou väčšinou pneuservisov.