LABELING PNEUMATÍK
Pod labelingom (v preklade štítkovanie) pneumatík rozumieme ich označovanie za účelom ich jednoduchšej identifikácie. Vykonáva sa priamo u výrobcu pneumatík pomocou labelingových štítkov, ktoré sú lepené na behúň pneumatiky. Všetky pneumatiky predávané v Európskej únii totiž musia byť týmto spôsobom označené. Prečo je to tak?
Labelingové štítky slúžia na komplexnejšiu identifikáciu pneumatiky nielen z hľadiska jej základných parametrov (značka, rozmer, indexy), ale aj z hľadiska jej výkonnosti a jazdných vlastností. Je to teda pomôcka hlavne pre vodičov, aby si dokázali čo najlepšie vybrať svoju pneumatiku. Povinnosť štítkovania v Európe bola Európskou komisiou zavedená už v roku 2012. Prečo je teda potrebné sa tejto téme venovať podrobnejšie? Od 1. mája roku 2021 vstúpilo totižto do platnosti a účinnosti nové nariadenie Európskej únie (EÚ) 2020/740, ktorým sa podstatným spôsobom mení štítkovanie pneumatík. K zmenám došlo predovšetkým s ohľadom na čoraz viac rezonujúcu tému, a tou sú aktuálne klimatické zmeny vo svete. Nový štítok pneumatiky by mal vodičom uľahčiť cestu k relevantnejším informáciám o konkrétnej pneumatike, a to hlavne s ohľadom na úspornosť spotreby paliva a teda aj znižovania emisií skleníkových plynov. Od 1. mája 2021 musí byť každá pneumatika vyrobená od tohto dátumu označená novým labelingovým štítkom, ktorý je navyše dostupný online v databáze výrobkov Európskej únie (EPREL). Pneumatiky vyrobené do 30.04.2021 môžu mať fyzicky nalepené na ich behúni ešte pôvodné „staré“ labelingové štítky, no údaje podľa nového nariadenia musia byť dostupné v EPREL databáze. Aký je teda rozdiel medzi starým a novým štítkovaním a ktoré údaje sú dôležité pri výbere pneumatík?
Okrem menej podstatnej zmeny, a to celkového dizajnu labelingového štítku, sa z nového štítku dozviete o svojej pneumatike o niekoľko relevantných informácií naviac.
Veľmi podstatným novým prvkom je QR kód v pravej hornej časti. Taktiež pribudlo zatriedenie do kategórie pneumatík (C1,C2,C3) či identifikačný kód výrobcu.
V prípade hlavných jazdných vlastností ako brzdenie za mokra a valivý odpor došlo k zníženiu počtu tried zo 7 na 5. Hlučnosť pneumatiky sa už neoznačuje počtom zvukových vĺn, ale písmenami A,B,C.
Navyše pribudli do nového štítku dva piktogramy, jeden označujúci pneumatiku vhodnú pre jazdu na sneh a druhý označujúci pneumatiku vhodnú pre jazdu v ťažkých zľadovatených podmienkach (ten na štítku tejto konkrétnej pneumatiky nie je).
QR Kód – načítanie kódu mobilným telefónom umožňuje prístup k rozsiahlym informáciám o Vašej pneumatike, ktoré sa nachádzajú v online databáze výrobkov EÚ (EPREL). Kód je možné načítať jednoducho pomocou fotoaparátu Vašim mobilným telefónom či cez aplikáciu na čítanie QR kódov.
IDENTIFIKÁTOR PNEUMATIKY – identifikácia Vašej pneumatiky na základe typu resp. kategórie, a to C1 – pneumatiky osobné motorové vozidlá, C2 – pneumatiky pre ľahké úžitkové motorvé vozidlá, C3 – pneumatiky pre nákladné motorové vozidlá. K jednoznačnej identifikácii pneumatiky tiež prispieva jedinečný kód jej výrobcu.
ENERGETICKÁ ÚČINNOSŤ PNEUMATIKY – alebo tiež valivý odpor pneumatiky, ktorý je vyjadrený 5 klasifikačnými triedami od A (najvyššia palivová úspornosť) až po E (najhoršia palivová úspornosť). Spotreba paliva zohráva významnú úlohu z ekonomického hľadiska hlavne pre Vás, ale taktiež z hľadiska ekologického pre nás všetkých. Pneumatika sa pri jej valení zahrieva, a čím menej zahriata je, tým menej paliva spotrebujete, a o to menej je vyprodukovaných emisií CO2 do ovzdušia. Valivým odporom je teda sila, ktorá kladie odpor pneumatike pri jej pohybe a tým spomaľuje vozidlo až k jeho úplnému zastaveniu. Rozdiel medzi jednotlivými triedami predstavuje cca 0,1 litra spotrebovaného na 100 km jazdy. Pneumatiky ovplyvňujú až 20% spotreby paliva Vášho vozidla.
PRIĽNAVOSŤ NA MOKREJ VOZOVKE – rozlišujeme 5 klasifikačných tried od A (najkratšia brzdná dráha za mokra) po E (najdlhšia brzdná dráha za mokra), pričom sa hodnotia brzdné vlastnosti alebo brzdná dráha pneumatiky v mokrých podmienkach. Pneumatiky zaradené do triedy A teda zabezpečujú kratšiu brzdnú dráhu vozidla oproti nižším triedam. Rozdiel v brzdnej dráhe medzi triedou A a E je cca 9 metrov pri rýchlosti 80 km/h. Všeobecne sú pneumatiky veľmi dôležitým komponentom vozidla, pretože zabezpečujú Vašu bezpečnosť pri jazde, akcelerácii ale hlavne brzdení na každom povrchu a za každých podmienok.
HLUČNOSŤ PNEUMATIKY - jedná sa o hodnotu hladiny vonkajšieho hluku pneumatiky pri valení pneumatiky počas jazdy. Po novom sú pneumatiky rozdelené do tried hlučnosti podľa písmen A, B a C, pričom písmenom A sú označené pneumatiky s najnižšou hodnotou vonkajšieho hluku. Rozdiel triedy A oproti B je až o 50% nižšia hodnota hladiny hluku. Hladina hluku sa meria v decibeloch, pričom už rozdiel 3 decibelov v skutočnosti zdvojnásobuje hlučnosť pneumatiky.
PRIĽNAVOSŤ NA SNEHU - 3PMSF – v angličtine Three Peak Mountain Snowflake, v preklade snehová vločka v trojcípej hore identifikuje pneumatiky, ktoré na základe objektívnych oficiálnych testov zaručujú veľmi dobrý výkon a kontrolu vozidla aj na hrubo zasnežených a zľadovatených vozovkách s dôrazom na Vašu bezpečnosť. Je to teda označenie pneumatík garantujúce vlastnosti zimných pneumatík aj v zlých zimných podmienkach. Súčasne však týmto označením môžu disponovať aj niektoré celoročné pneumatiky vyvinuté tak, aby spĺňali požadované vlastnosti zimných pneumatík, no je potrebné zdôrazniť, že ich výkonnosť v zimných podmienkach sa nevyrovná výkonnosti zimných pneumatík. Pneumatiky s týmto označením majú napríklad oproti letným pneumatikám kratšiu brzdnú dráhu, a to v priemere o cca 30 metrov pri rýchlosti 50 km/h.
PRIĽNAVOSŤ NA ĽADE – Označenie piktogramom priľnavosti na ľade sa identifikujú pneumatiky, ktoré majú perfektný výkon na ťažko zľadovatených vozovkách a vozovkách so zamrznutým snehom, s ktorými je možno sa stretnúť hlavne v severských krajinách. Toto označenie garantuje kratšiu brzdnú dráhu pneumatiky na vozovke v uvedených podmienkach. Odporúča sa pneumatiky s uvedeným označením používať iba v ťažkých zimných podmienkach pri stálych veľmi nízkych teplotách, pretože v opačnom prípade by ich jazdné vlastnosti mohli mať úplne opačný efekt. Pneumatiky s týmto označením tak s najväčšou pravdepdoobnosťou na našom trhu nenájdete.