• 4 milióny predaných pneumatík 4 milióny predaných pneumatík
  • Dodanie do pneuservisu v rámci celej SR Dodanie do pneuservisu v rámci celej SR
  • Špecialista na pneumatiky od roku 1991 Špecialista na pneumatiky od roku 1991
  • Expedícia v deň objednávky (do 14:00) Expedícia v deň objednávky (do 14:00)
  • Vyhľadávanie podľa ŠPZ Vyhľadávanie podľa ŠPZ

LETNÉ, ZIMNÉ A CELOROČNÉ PNEUMATIKY

Vzor dezénu pneumatiky, jej zmes a kompozícia jednotlivých častí určuje, v ktorom období je vhodné pneumatiku používať. Podľa toho potom delíme osobné pneumatiky na zimné, letné a celoročné. Každý z týchto druhov pneumatík je vhodné používať v inom ročnom období, a to v závislosti od podmienok počasia. V zásade je na mieste vychádzať už zo samotného označenia druhov pneumatík, a teda zimné pneumatiky je vhodné používať v zimnom ročnom období alebo v zimných poveternostných podmienkach. Naopak letné pneumatiky je vhodné používať v letnom ročnom období a v podmienkach, kedy sa so snehom či ľadom na cestách nestretnete. Celoročné pneumatiky je vhodné používať počas celého roka, teda v lete aj v zime. Na to aby si vodič mohol vybrať ten správny druh pneumatík je potrebné poznať výhody, ale aj nevýhody každého z nich. V článku si teda priblížime každý jeden druh, aby sme Vám výber nových pneumatík čo najviac uľahčili.

ZIMNÉ PNEUMATIKY - V zmysle aktuálne platného a účinného zákona o cestnej premávke na Slovensku, je každý vodič povinný vybaviť svoje auto zimnými pneumatikami v období od 15. novembra do 31. marca v prípade, že je vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu, ľadom alebo námrazou. V zimných poveternostných podmienkach je povinné, no súčasne z hľadiska bezpečnosti aj odporúčané používanie zimných pneumatík. Používanie letných pneumatík je v zimnom období neprípustné. Prečo je tomu tak? Zimné, letné a celoročné pneumatiky majú totižto svoje vlastné špecifické vlastnosti, sú vyrábané z rozličných zmesí, vzory ich dezénov (vrátane hĺbky dezénu) sa podstatne líšia, a teda sú výrobou prispôsobené na použitie v príslušnom ročnom období a do konkrétnych podmienok počasia. Zimné pneumatiky sú vyrábané z mäkšej gumovej zmesi, ktorá obsahuje podstatne vyšší podiel prírodného kaučuku. Mäkšia zmes zabezpečuje výbornú priľnavosť a trakciu na vozovke v chladných poveternostných podmienkach. Pomyselnou hranicou pre vhodnosť používania zimných pneumatík je 7 stupňov Celzia. Pokiaľ sa teda teploty stabilne pohybujú pod touto hranicou, je ideálne mať na Vašom vozidle namontované už zimné pneumatiky. Ďalšou odlišnosťou, ktorou disponujú zimné pneumatiky, je hĺbka dezénu.





3pmsf.png

Dezén nových zimných pneumatík je podstatne hlbší ako dezén letných či celoročných pneumatík. To zabezpečuje lepšiu priľnavosť a aj trakciu. V dezéne zimných pneumatík tiež nájdeme cikcakové zárezy, ktoré pri letných pneumatikách nenájdeme. Tieto výrezy sa odbornejšie nazývajú aj lamely a fungujú na princípe pohltenia snehu, čím je zabezpečený lepší kontakt s vozovkou, pretože nič neprilieha k sebe lepšie ako sneh so snehom. Súčasne zabezpečujú lepší odvod vody a teda ochranu proti aquaplaningu. Najobvyklejším vzorom dezénu pri zimných pneumatikách je smerový typ dezénu (na obrázku MATADOR MP93 NORDICCA). Je možné rozoznať zimné pneumatiky od ostatných na základe špecifického označenia?


Áno, na základe označenia 3PMSF (v angličtine Three Peak Mountain Snowflake - v preklade snehová vločka v trojcípej hore, obrázok vľavo) známeho tiež aj ako označenie alpský symbol alebo symbol snehovej vločky. Ide o označenie, ktoré predovšetkým odlíši zimnú pneumatiku od letnej pneumatiky, nakoľko toto označenie môžu mať aj niektoré celoročné pneumatiky. Označenie 3PMSF nájdeme na pneumatikách, ktoré na základe objektívnych oficiálnych testov zaručujú veľmi dobrý výkon a kontrolu vozidla aj na hrubo zasnežených a zľadovatených vozovkách s dôrazom na Vašu bezpečnosť. Je to teda označenie zimných pneumatík v tom pravom zmysle slova garantujúce vlastnosti zimných pneumatík aj v horších zimných podmienkach. Súčasne však týmto označením môžu disponovať aj niektoré celoročné pneumatiky vyvinuté tak, aby spĺňali požadované vlastnosti zimných pneumatík, no je potrebné zdôrazniť, že ich výkonnosť v zimných podmienkach sa nevyrovná výkonnosti zimných pneumatík.





CELOROČNÉ PNEUMATIKY - Už zo samotného pomenovania celoročných pneumatík vyplýva, že tieto pneumatiky sú vhodné na používanie počas celého kalendárneho roka, a teda v lete aj v zime. Celoročné pneumatiky sú akousi kombináciou zimných a letných pneumatík. Už na samotnej bočnici celoročných pneumatík obvykle nájdete označenie A/S, ALL SEASON, 4SEASON, ALL WEATHER čo v preklade znamená všetky štyri sezóny alebo každé počasie. Ich kúpou môžete dosiahnuť úsporu nákladov, pretože sa vyhnete prezúvaniu zimných a letných pneumatík v jednotlivých sezónach či poplatkom za ich uskladnenie. No je potrebné si uvedomiť, že celoročná pneumatika nikdy nebude mať tak kvalitné jazdné vlastnosti ako letná pneumatika v lete, a taktiež ani ako zimná pneumatika v zime. Navyše sú v porovnaní s letnými a aj zimnými pneumatikami o niečo drahšie, pričom v dôsledku ich celoročného používania a typu zmesi sa aj skôr opotrebujú, čiže je potrebné ich vymieňať častejšie. Do určitej miery môžu byť pre Vás celoročné pneumatiky alternatívou k sezónnym sadám pneumatík, no tu je potrebné zohľadniť to, v akých podmienkach počas roka jazdíte. Celoročné pneumatiky totižto nie sú vhodné do ťažších zimných podmienok (hrubšie zasnežená a zľadovatená vozovka) a ich výkonnosť oproti zimným pneumatikám je v týchto podmienkach na podstatne nižšej úrovni. To súvisí tiež s hĺbkou dezénu, ktorá nie je taká hlboká ako pri zimných pneumatikách.




m+s.png

Celoročná pneumatika (na obrázku MATADOR MP62 ALL WEATHER EVO) má oproti zimným pneumatikám menší počet hrán a lamiel, čo spôsobuje slabšiu trakciu na snehu a na ľade. Je to teda menej vhodná voľba do horských či vidieckych oblastí v porovnaní so zimnými pneumatikami. Oproti letným pneumatikám má zase celoročná pneumatika slabšiu priľnavosť a horšie riadenie na suchých rozpálených vozovkách. To je spôsobené typom a vzorom dezénu, ktorý je vyvinutý tak aby pneumatika súčasne mala spoľahlivý jazdný výkon na mierne zasneženej vozovke.

Celoročné pneumatiky Vám teda neponúkajú to najlepšie, čo v konkrétnych podmienkach zaručene dostanete od zimných či letných pneumatík. Ak jazdíte hlavne v mestských oblastiach, kde podmienky nenaberajú extrémny charakter a súčasne najazdíte počas roka nižší počet kilometrov, bude sada kvalitných celoročných pneumatík strednej či prémiovej triedy pre Vás ideálnou voľbou.

Na celoročných pneumatikách bežne nájdete označenie M+S, ktoré je používané na pneumatikách, ktorých dezén, zmes a konštrukcia boli vyvinuté tak, aby zabezpečili lepší výkon pneumatiky na blate či mierne zasneženej vozovke, ako je to pri pneumatikách bez tohto označenia. Toto označenie tiež možno nájsť hlavne na zimných pneumatikách, niektorých pneumatikách pre SUV/4x4 vozidlá a veľmi ojedinele aj na letných pneumatikách.





LETNÉ PNEUMATIKY - Výhody, ktoré vodič používaním letných pneumatík pri jazde autom získa v porovnaní s celoročnými pneumatikami, sú kratšia brzdná dráha, lepšia spotreba paliva, lepšia priľnavosť v zákrutách, vyšší jazdný komfort či zníženie pravdepodobnosti aquaplaningu (nekontrolovateľný šmyk na mokrej vozovke). To je zabezpečené predovšetkým ich plytkým dezénom, menším počtom drážok či väčším rebrovaním usporiadaným do väčších celkov. Taktiež životnosť letných pneumatík je v porovnaní s celoročnými pneumatikami na vyššej úrovni a teda najazdíte s nimi viac kilometrov.



1.png

Navyše ich obstarávacia cena je spravidla nižšia ako u celoročných pneumatík. Výhody letných pneumatík (na obrázku MATADOR MP47 HECTORRA 3) však využijete pri ich používaní len pri vyšších teplotách, a to nad hranicou 7 stupňov Celzia. Ich zmes totižto pri nižších teplotách výrazne ztvrdne (pod hranicou 7 stupňov Celzia), čo spôsobuje stratu priľnavosti a trakcie na vozovke. Letné pneumatiky nemajú vo svojom dezéne žiadne lamely zabezpečujúce priľnavosť na snehu.

Používanie letných pneumatík v zime je preto obzvlášť nebezpečné, a predovšetkým u nás ale aj v okolitých krajinách zakázané. Naopak je to napríklad u zimných pneumatík, ktorých zmes nad hranicou 7 stupňov celzia ešte viac zmäkne, čo zase spôsobuje vyšší valivý odpor pneumatiky a teda aj vyššiu spotrebu paliva. Výrazne sa predlžuje brzdná dráha Vášho motorového vozidla (cca o 7-10 metrov v závislosti od rýchlosti vozidla), znižuje sa stabilita vozidla v zákrutách, a teda sa rapídne znižuje celková bezpečnosť Vašej jazdy.

Zimné pneumatiky sa zároveň kvôli ich zmesi (prispôsobená do nízkych teplôt) vo vyšších teplotách podstatne rýchlejšie opotrebujú. Všeobecne sa teda neodporúča používanie zimných pneumatík v letnom období. Do tohto obdobia sú konštrukčne prispôsobené predovšetkým letné pneumatiky a čiastočne aj celoročné pneumatiky.


BLOG - ČLÁNKY

Zaujímavé a užitočné informácie z oblasti pneumatík

LABELING PNEUMATÍK

Labeling pneumatík


Pod labelingom (v preklade štítkovanie) pneumatík rozumieme ich označovanie za účelom ich jednoduchšej identifikácie. Vykonáva sa priamo u výrobcu pne...

Prejdi na článok
V ktorých európskych krajinách sú povinné zimné pneumatiky?

V ktorých európskych krajinách sú povinné zimné pneumatiky?


Pri jazde cez hranice alebo pri plánovaní zimnej ceste po Európe nie je vždy jasné, akú výbavu pneumatík by ste mali mať. Tu je prehľad...

Prejdi na článok
LETNÉ, ZIMNÉ A CELOROČNÉ PNEUMATIKY

Letné, zimné a celoročné pneumatiky


Vzor dezénu pneumatiky, jej zmes a kompozícia jednotlivých častí určuje, v ktorom období je vhodné ju používať. Podľa toho potom delíme osob...

Prejdi na článok
Pozoruhodná cesta recyklácie pneumatík

Pozoruhodná cesta recyklácie pneumatík


V dnešnom svete, kde sa environmentálne vedomie a udržateľné postupy stávajú čoraz dôležitejšími, potreba efektívnych metód recyklácie nebola...

Prejdi na článok
Špeciálne technológie pneumatík

Špeciálne technológie pneumatík


Pneumatiky, ktoré majú unikátne vlastnosti vedia naplniť aj nadštandardné požiadavky zákazníkov. Boli vyvinuté a skonštruované iným spôsobom...

Prejdi na článok
DOT - DÁTUM VÝROBY A STARNUTIE PNEUMATÍK

Dot - dátum výroby a starnutie pneumatík


Ako každý výrobok, aj pneumatika má svoj dátum výroby, ktorý sa označuje skratkou DOT a je uvedený na bočnici pneumatiky. Tento údaj sa skladá zo štyro...

Prejdi na článok
Nichol
Nicholtrackt s.r.o Veľkoobchod s pneumatikami.
Fiľakovská 24 Lučenec SK 984 01
cislo infolinka horne $$ Predajna Nicholtrackt s.r.o Predajna Nicholtrackt s.r.o
Nicholtrackt s.r.o
Fiľakovská 24 Lučenec SK 984 01
cislo infolinka horne Predajna Nicholtrackt s.r.o
LETNÉ, ZIMNÉ A CELOROČNÉ PNEUMATIKY nicholtrackt.sk > LETNÉ, ZIMNÉ A CELOROČNÉ PNEUMATIKY